10 tips om liefdevoller met jezelf om te gaan

Dit is een vervolg op mijn vorige artikel: “Zelfliefde. Waarom dat zo belangrijk is en meer aandacht verdient”.

Zoals beloofd volgen hier enkele tips voor als je op de één of andere manier en om welke reden dan ook worstelt met liefde voor jezelf voelen.

En laat ik meteen helder zijn: dat betekent echt niet meteen dat het niet goed met je gaat of dat je een groot drama meegemaakt moet hebben of dat je een loser bent. Zeker niet! We hebben echt allemaal wel eens van die momenten (de één wat vaker dan de ander maar toch) dat we weinig of geen liefde voor onszelf kunnen opbrengen en niet zo liefdevol met onszelf omgaan. Velen van ons vinden dit een lastig thema, we zijn er alleen niet altijd zo open over.

Dit zijn mijn tips:

  1. Heb aandacht voor wat in je leeft.

Daar gaan we maar al te vaak aan voorbij en dat gaat ook heel makkelijk. Je doet jezelf echter een groot plezier, hoe gek dat ook klinkt, door er juist niet aan voorbij te gaan, maar aandacht te geven aan je gedachten en gevoelens. Zonder erin te zwelgen…We hebben op een dag ongelooflijk veel gedachten en daar zijn we ons vaak niet bewust van. Gelukkig maar, dat kan ook niet en is niet nodig. Helaas hebben die gedachten wel invloed op ons. Op hoe we ons voelen en gedragen. En veel van die gedachten zijn helaas negatief. Ook al zijn we nog zo positief ingesteld, dat is nou eenmaal hoe onze hersenen werken. De kunst is om vooral die negatieve gedachten vaker op te merken. Neem ze waar en doe dat zonder oordeel. Alsof het wolkjes van gedachten zijn die voorbij drijven, je hoeft er niets mee! Dat is de kern, je hoeft er niet in mee te gaan! Merk op: ”Hee, weer een gedachte”. Wat we vaak doen, is dat we die negatieve gedachten voor waar aannemen (vaak zijn ze helemaal niet waar!) en ons er door laten leiden. Wat allemaal onbewust gebeurt. Het gaat er vooral om dat je je bewust wordt dat je weer een vervelende gedachte hebt en dat je er niks mee hoeft. Het is slechts een gedachte. Wat je ook kan doen, is bewust kiezen voor een positieve gedachte. Kijk eens of je een negatieve gedachte kan omkeren.

En probeer ook te observeren welke gevoelens een negatieve dan wel positieve gedachten oproepen, dan word je je meteen meer bewust van het effect van onze gedachten. En zul je merken dat een positieve gedachte veel fijner voelt, dus blijf niet te lang stilstaan bij die negatieve gedachten.

Gevoelens en emoties kun je ook zonder oordeel proberen waar te nemen en vervolgens mag je nieuwsgierig op onderzoek uit: wat voel ik, waar in mijn lijf voel ik dat, is het een koud of warm gevoel, is het in beweging of staat het stil etc. Geef het aandacht, want dat is wat gevoelens en emoties nodig hebben. Ze willen gezien worden en blijven net zo lang je aandacht trekken totdat jij ze erkent. Probeer daarom minstens 90 seconden bij dat gevoel te blijven. Misschien een hele uitdaging, maar probeer het maar. Het hoeft niet in één keer te lukken. Grote kans dat je je hierna beter voelt dan wanneer je een vervelend gevoel negeert.

  1. Zie je angst(en) onder ogen.

Angst is één van de emoties die je tegen kunt komen en waar angst is, kan geen liefde zijn. Daarom benoem ik deze expliciet, vaak zit angst (meer) zelfliefde in de weg. Ga het verkennen: wat is de angst precies, wat kan het je vertellen? De kans bestaat dat onder je angst weer een andere emotie zit, dan ga je daar weer 90 seconden bij stil staan. Als we angst maar laten sudderen en het niet de aandacht geven ( begrijpelijke en veel voorkomende reactie) die het nodig heeft, kan het verder groeien en laten we ons onbewust leiden door onze angst. En dat creëert vaak weer meer angst. Je angst onder ogen te zien is de enige manier om er vanaf te komen.

  1. Wees mild(er) voor jezelf.

Dit is geen makkelijke opgave, ik weet het! Wat je allereerst wellicht kan helpen, is het besef dat je niet de enige bent en dat je niet abnormaal bent. Dit is gewoon een feit, zeker vandaag de dag zijn er echt heel veel mensen die worstelen met weinig zelfliefde. Zoals ik eerder al schreef, dit is niet iets wat je leert op school en lang niet iedereen krijgt het van z’n ouders/opvoeders mee. Dus er is echt niks mis met je! Enne, je bent ook maar gewoon een mens hè?

Ga eens na hoe je zou reageren als een goede vriend of vriendin van je het moeilijk heeft. Wat zou je doen? Hoe zou je reageren? Waarschijnlijker veel liever en begripvoller dan je naar jezelf toe bent. Dus wees die vriend/vriendin voor jezelf die je voor anderen bent. Neem de tijd voor dit proces, want dat is het. Kleine stapjes zorgen ook voor vooruitgang he?

  1. Sta eens wat vaker stil bij het positieve m.b.t. jezelf.

Dus: heb meer aandacht voor wat je goed af gaat, wat je leuk vindt aan jezelf, welke complimenten je krijgt van anderen, wat lastig was maar wat je wel voor elkaar hebt gekregen. Schrijf het op, dat beklijft beter en je kan het teruglezen op een moment dat je even in een dip zit bijvoorbeeld.

Geef veel minder aandacht aan het negatieve. Observeer het, baal even, huil of vloek, wat maar nodig is en ga weer door.

Dit geldt niet alleen m.b.t. jezelf, ook in het algemeen is het goed om meer stil te staan bij het positieve. Je kan bijvoorbeeld elke dag minstens vijf dingen opschrijven (of er op z’n minst bij stilstaan) waar je dankbaar voor bent.  Dat kan en mag van alles zijn. Je zult zien dat er altijd wel iets is om dankbaar voor te zijn. Het is bewezen dat dit een positief effect heeft op hoe je je voelt en je gaat anders kijken naar dingen. Moet je het wel even volhouden..(zeker 30 dagen).

  1. Word je bewust van je innerlijke criticus.

Je weet wel, dat negatieve stemmetje dat je vaak streng en beoordelend toespreekt. De eerste stap is je realiseren dat jij niet de stem van je criticus bent! Het is slechts een stem, slechts een deel van jou. Niet meer dan dat.

In mijn coaching begeleid ik vaak cliënten met een behoorlijk aanwezige criticus en die staat zelfliefde flink in de weg. Wat dan nodig is, is afstand te creëren tussen jou zelf en die innerlijke stem. Niet door em te negeren, maar juist (net als bij emoties) nieuwsgierig te zijn en op onderzoek uit te gaan: hoe klinkt die stem, door welke personen uit je jeugd is deze beïnvloed of welke stemmen herken je, als het een persoon zou zijn, hoe zou hij/zij eruit zien? Ik adviseer vaak ook om een soort dagboek bij te houden: op welke momenten duikt je criticus op, wat zegt ie, wat was het effect etc. Zo krijg je meer inzicht en dat schept ook meer afstand.

  1. Zorg goed voor jezelf. 

In ieder opzicht: voor zowel je lichaam als je geest. Eet goed en gezond, beweeg regelmatig, gun jezelf ook momenten van rust, en momenten met de mensen die je dierbaar zijn. Zorg voor voldoende slaap, drink voldoende water en wees matig met alcohol en andere ongezonde lekkernijen. Niet overdrijven, je mag jezelf ook eens gunnen om te snoepen/zondigen. Altijd heel strikt eten is niet leuk en werkt zelden. De 80-20 regel vind ik altijd een goede hulp: 80% gezond, 20% iets minder gezond.

Maar ook het verzorgen van jezelf, je huis, je werkplek zijn manieren om goed voor jezelf te zorgen. Net als de volgende twee tips.

  1. Vraag hulp.

Je hoeft niet alles alleen te doen, echt niet. Weet je dat mensen het over het algemeen juist heel fijn vinden als ze om hulp worden gevraagd? Dus blijf niet zelf aanmodderen, vraag hulp. En dit kan in allerlei vormen, soorten en maten.

  1. Grenzen stellen.

Als je dit lastig vindt, kun je hier hulp bij vragen. Ha, dit schrijf ik expres zo op want dan breng je meteen tip nummer 7 in praktijk! Maar serieus, je kan een training volgen of je laten coachen. Probeer in elk geval om eens wat vaker nee te zeggen tegen anderen en zeg eens wat vaker ja tegen jezelf. Vaak durven we geen nee te zeggen omdat we menen te weten dat de ander dan boos wordt, dat stom vindt etc. Oftewel: we doen aannames. Niet doen, voel of iets een ja of een nee verdient en maak het niet groter dan het is. Wees eerlijk, vriendelijk, duidelijk en standvastig.

  1. Stop met jezelf te vergelijken met anderen.

Zie mijn eerdere artikel hierover.

  1. Pas op met ”moeten”.

Let op de woorden die je kiest en ook je gedachten. De kans is groot dat het woord moeten daar vaak in voorkomt! Vaak moeten we heel veel van onszelf. Stap één is daar bewust van worden en stap twee is het woord ”moeten” vervangen waar dat kan door ”willen” of ”mogen”.  Probeer het maar eens uit. “Ik moet die tekst nog afmaken” is heel anders dan ”Ik wil die tekst nog graag afmaken”. ”Ik moet meer bewegen” of ”Ik mag meer bewegen/ik gun mezelf meer beweging” . De tweede opties zijn niet alleen veel liefdevoller en aardiger voor jezelf, je zult merken dat ze ook een ander gevoel teweeg brengen.

Ik kan er nog meer bedenken maar dit zijn er al heel wat. Kijk eens welke tips je aanspreken en waarmee je aan de slag kunt gaan. Want je hoeft niet meteen alles in praktijk te brengen, dat werkt niet. Wederom: met kleine stapjes ben je ook in beweging en kom je er uiteindelijk ook.

Heel veel succes met het toepassen van deze tips! En leuk als je me laat weten hoe dat gaat.

P.S. Mocht je meer tips willen of hulp willen (jezelf hulp gunnen?) bij dit proces, dan kan je geheel vrijblijvend een gratis sessie van 30 minuten aanvragen. Dan gaan we samen kijken wat ik voor je kan betekenen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *