Hoe je zelf meer flow kunt creëren in je leven

Je kent ongetwijfeld het begrip flow. Je hebt het wellicht weleens ervaren, dat je even helemaal in een flow bent. Je bent bezig met iets, bijvoorbeeld schilderen, klussen, muziek maken, en je gaat helemaal op in wat je doet en hebt geen besef van tijd.

Flow is onze natuurlijke staat van zijn. Het ontstaat wanneer er geen spanning is, geen weerstand. Behalve in een moment, kan je flow ook meer structureel ervaren, waarbij het een manier van leven is, waarbij je steeds opneemt en loslaat wat het leven je biedt. Oftewel: meebewegen op de stroom van het leven, de levensenergie.

Let it flow..

Helaas, meestal zijn we niet in flow. Omdat er vaak wel degelijk ergens spanning is waardoor je energie niet vrij kan stromen, zoals de bedoeling is. Het heeft alles te maken met weerstand bieden tegen dat wat is. Vasthouden aan het verleden. En vaker dan je misschien denkt, is dat wat we onbewust doen. Flow gaat namelijk over aanwezig zijn in het nu en dat zijn we doorgaans niet zo vaak. Ons oude overlevingsbrein is namelijk niet zo goed in loslaten en in het moment zijn. Je kent het vast wel, die busy mind van ons, met al die stemmetjes die je vertellen, keer op keer, dat het niet eerlijk is zoals het is gegaan, dat je beter had verdiend, dat je dit er echt niet bij kan hebben, dat het anders had gemoeten etc. Je brein blijft vasthouden aan wat ooit was en reageert voortdurend vanuit het verleden. Dit veroorzaakt stress en kost veel energie. Je levensenergiestroom wordt geblokkeerd, je kan minder makkelijk levensenergie toelaten.

Waar komt die weerstand vandaan?

Een paar oorzaken waarom we in de weerstand kunnen schieten:

1. Angst. Dit is wellicht de meest bekende wellicht. We bieden weerstand omdat we angst voelen. En meestal is dat geen terechte angst, dat wil zeggen: we ervaren een irreële angst. Er is geen indringer met een mes, maar je gaat iets uit de weg omdat je bang bent voor hoe mensen zullen reageren op je nieuwe plan bijvoorbeeld. Het zijn slechts gedachten, aannames, overtuigingen, maar je hersenen maken geen onderscheid tussen een reële en een irreële angst. 
“‘Feel the fear and do it anyway” is hier het antwoord, want het is juist de actie die je door de angst heen helpt. Helaas laten mensen zich maar al te vaak leiden door hun angsten waardoor ze dingen uit de weg gaan en hierbij vaak juist kansen om te groeien als mens, mislopen.

2. Overweldiging. Je kan je soms door iets overweldigd voelen. Dan heb je teveel op je bordje en ben je het overzicht kwijt. Er komt een automatische reactie, namelijk weerstand. Het is te veel, te zwaar, alles tegelijk. Je kan het niet aan. 
Help! Paniek! Weerstand!


3. Perfectionisme. Voor velen een bekende. Je krijgt een kans m.b.t. je werk bijvoorbeeld maar nee, het (wat dat dan ook is) moet eerst 100% perfect zijn. En dat is het nog niet, dus hoppa: weerstand.  Wist je trouwens dat het woord perfectionisme uit het Latijn komt? Perfectio betekent volmaking. Je kan het dus ook zien als afmaken, iets wat perfectionisten vaak juist niet doen omdat het nog niet perfect is. Maar dat is het dus wel, al zodra je het hebt gedaan.

4. Trauma en uitputting kunnen ook leiden tot weerstand. Wanneer je een trauma hebt meegemaakt (en dat kan bijvoorbeeld een fietsongeluk zijn, een mishandeling, faillissement of een scheiding, het is een breed begrip) kun je als het ware verlamd raken. Trauma slaat diep in je systeem en het kan ook als te pijnlijk, te heftig worden ervaren. En ook dit kost veel energie, het kan je uitputten. 

Wat kan je doen om anders, beter met weerstand om te gaan?

Er zijn verschillende dingen die je kan doen. Om te beginnen: aandacht hebben voor wat er is en eerlijk zijn naar jezelf. Niet je kop in het zand steken, maar eerlijk onder ogen zien wat er gaande is. Wat is er aan de hand? Hoe voel je je? Waar in je lijf voel je dat? Blijf er eens bij met je aandacht. Adem naar het gevoel toe en zie wat er gebeurt. En volg dat met je aandacht, richt je energie op dat wat je voelt in je lijf. 

Een goede ademhaling is trouwens ook belangrijk om uit de weerstand te komen. Net als beweging. Je energie wil vrij kunnen stromen, zonder dat geen flow, dus kom in beweging. Zo kan de opgeslagen spanning in je lijf weer in beweging komen. Ga elke dag wandelen, of dans, loop hard of wat dan ook. Beweging is sowieso goed, meer specifiek is thai chi qigong een heel mooi en krachtig (en eenvoudig) middel om je energie in beweging te brengen en dit ook te voelen. Aandacht, beweging en ademhaling komen hierin samen, net als bij yoga trouwens, wat ook goed werkt om weerstand los te laten en te accepteren wat er is. 

En zoals ik wel vaker doe, noem ik meditatie als tip. Het is bewezen dat door regelmatig te mediteren je hersenen in de zogenaamde alpha staat komen en dat zorgt voor meer rust in je hoofd en een betere focus en concentratie. Je hebt dan minder last van die busy mind die ik eerder noemde.
 Je leert om je niet langer te laten leiden door al je herhalende, negatieve gedachten, maar je kunt er als een observator naar kijken. Je komt uit die automatische respons waarbij je helemaal meegaat in je gedachtenstroom.

Zelfreflectie

En tot slot is het ook goed om te kijken naar de oorzaken die ik heb beschreven waardoor we in de weerstand schieten. Welke daarvan herken jij bij jezelf? Om daar vervolgens aan te gaan werken. En daar mag je uiteraard hulp bij vragen, je hoeft niet altijd alles alleen te doen. Het gaat erom dat je leert de zogenaamde reactieve bagage die je met je meezeult gaandeweg los te laten. En dat is een proces en het kost tijd en vergt oefening. Maar je zult zien dat als je ermee aan de slag gaat, je langzamerhand steeds meer flow zult ervaren.

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je hieronder een reactie achter?

En mocht je hulp willen in dit proces, neem dan gerust contact met me op voor een vrijblijvende kennismaking waarin ik je uitleg wat ik voor je kan betekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.