5 tips om meer in contact te komen met je intuïtie

De laatste jaren is er veel over geschreven. Het wordt steeds duidelijker dat we de meeste beslissingen niet nemen door er heel rationeel en uitgebreid over na te denken, maar op basis van een innerlijke stem die ons feilloos de weg wijst: onze intuïtie.

Een natuurlijk weten dat we niet logisch kunnen verklaren en dat zich niet laat leiden door angst. Een soort innerlijk kompas dat precies weet wat goed voor ons is en ons vertelt wat ons te doen staat.

Nu is het zo dat het niet altijd makkelijk is om je intuïtie te horen of te voelen. Het is een soort fluistering diep van binnen, terwijl we onze aandacht vooral naar buiten richten en dagelijks worden blootgesteld aan ontelbare indrukken. Denk aan ontmoetingen, reclames op tv, radio en internet, muziek, werk, verkeer, afspraken, sociale verplichtingen, social media en al onze andere dagelijkse bezigheden. En dan heb ik het nog niet eens over al die gedachten die we constant hebben. Een ware kakofonie dus die het je nou niet bepaald makkelijk maakt om naar je intuïtie te (blijven) luisteren.

overprikkeld

 

Misschien herken je het, dat het moeilijk kan zijn om je er op af te stemmen. Echt, je bent niet de enige..Misschien heb je er inmiddels wel genoeg van, al dat gepraat en geschrijf over die innerlijke ingevingen. Misschien denk je zelfs dat jij geen intuïtie hebt of dat jij niet in staat bent om er naar te luisteren…

Nou, geen zorgen: iedereen heeft het en je kan leren er (beter) naar te luisteren.

Ik deel vijf tips met je die ervoor zorgen dat je meer in verbinding zult staan met je intuïtie:

  1. Take a break! We zijn allemaal (ja, ik ook!) zo druk, druk, druk en met onze aandacht voornamelijk naar buiten gericht. Je kan echter niet constant in de actiemodus staan. Bouw vaste momenten voor ontspanning in en spreek dit desnoods af met je partner of een vriendin, zodat je je er ook echt aan houdt. Ga iets doen dat je leuk vindt, zwemmen, wandelen, lezen, puzzelen, motorrijden of wat het ook is dat je uit de dagelijkse rat race haalt. Door regelmatig tijd te nemen voor ontspanning zul je beter in staat zijn om je aandacht meer naar binnen te leggen. Waardoor je weer beter contact kunt maken met je intuïtie.
  1. Kijk eens terug. In het verleden zijn er momenten geweest waarop je intuïtie van zich liet horen. Misschien herkende je het niet op het moment zelf, maar achteraf wel. Denk eens terug aan situaties waarin iets niet goed verliep of zelfs mis ging, waarbij je later kon zeggen of denken: ”ik wist het wel, ik had al zo’n gevoel..” Het kan gaan om werkgerelateerde situaties maar ook relationeel. Misschien heb je ooit iemand ontmoet die iets deed wat niet zo leuk was en je achteraf wist: ”ik heb hem nooit vertrouwd” of ”ik had altijd al zo’n naar gevoel als zij in de buurt was”. Dat is je intuïtie die je waarschuwde. Je hebt die alarmbellen destijds gemist, maar ga eens terug naar die situaties. Schrijf op wat er gebeurde en wat voor gevoel je erbij had. Op deze manier kun je jezelf trainen om in de toekomst meer aandacht te besteden aan die signalen.
  1. Ga (meer) sporten. Je intuïtie voel je in je lijf en helaas, we zitten vaak teveel in ons hoofd. Sporten zorgt ervoor dat je meer in contact komt met je lijf waardoor je beter in staat zult zijn fysieke sensaties waar te nemen, die je veel kunnen vertellen. En het is natuurlijk heel goed voor je conditie! Bovendien kun je door regelmatig te sporten stress kwijtraken en maak je zogenaamde gelukshormonen aan die zorgen voor een blij en tevreden gevoel. Sporten is dus ook nog eens goed voor je humeur!
  1. Leer deze fysieke sensaties herkennen. Mijn intuïtie geeft me heel duidelijke signalen die fysiek waarneembaar zijn. Ik zal een voorbeeld geven: ik ontmoette ooit mensen voor mijn werk met wie ik eventueel een samenwerking aan zou gaan. Ik voelde bij één persoon direct een naar, sterk zeurderig gevoel in mijn buik. Heel duidelijk, toch deed ik er niks mee. Later werd me duidelijk waarom ik destijds dat gevoel had gekregen. Had ik er maar naar geluisterd. . Train jezelf erin om fysieke sensaties te herkennen. Als iemand je een verzoek doet bijvoorbeeld, neem dan te tijd om stil te staan bij je lichaam: wat gebeurt daar? Krijg je een warm gevoel of is het alsof er een strakke band om je middenrif zit? Voel je lichtheid en ruimte of juist spanning? Voel je terughoudendheid of enthousiasme? En waar voel je dat precies?
  1. Ga mediteren. Goed, niet iedereen zal dit advies direct omarmen en dat snap ik best. Ik vond het ooit ook vaag en zweverig, maar ik heb ervaren dat dit niet zo hoeft te zijn. Het is niets meer dan je aandacht naar binnen richten. Ik mediteer al jaren en doe het inmiddels op mijn eigen manier. Ik hoef geen wierook of muziek en al helemaal geen meditaties van een uur te doen. Ik weet van sommige mensen dat ze elke ochtend om zes uur mediteren, nou ik vind dat heel knap, maar dat is niks voor mij. Inmiddels heb ik ervaren dat vijf minuten voor mij te kort zijn, maar dat tien minuten mediteren prima werkt. Het zorgt voor meer rust en stilte in mijn hoofd (nee, geen volledige stilte, dat is echt een misverstand rond meditatie) waardoor ik dus minder afgeleid ben door die constante stroom van gedachten en ik me beter kan afstemmen op mijn ”gut feeling”.

sunlight-867222_1280

Wanneer je je intuïtie beter gaat herkennen en er ook daadwerkelijk naar luistert en je er naar handelt (want dat is de volgende stap), zul je beter in staat zijn om de juiste keuzes te maken. Je zult meer in het hier en nu aanwezig kunnen zijn en je minder laten afleiden door allerlei beperkende gedachten en angsten. Je kunt duidelijker voelen wat voor jou het juiste pad is en zelf sturing geven aan je leven. En dat wil toch iedereen?

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of wil je aan de slag zodat ook jij dit kunt ervaren, neem dan geheel vrijblijvend contact met me op.

En ik hoor graag je reactie: heb je iets aan deze tips of wil je nog een tip toevoegen, laat het me weten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.